Ecuador part 1 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Marleen Kalmthout - WaarBenJij.nu Ecuador part 1 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Marleen Kalmthout - WaarBenJij.nu

Ecuador part 1

Blijf op de hoogte en volg Marleen

30 September 2012 | Ecuador, Quito

Hola mis amigos,

Ik zit ondertussen al een week in Quito en zit er lekker in. Quito is de hoofdstad van Ecuador en van de provincie Pinchincha en ligt op 2.850 meter. Het is met ongeveer 1,4 miljoen inwoners na Guayaquil de grootste stad van Ecuador. Het is qua ligging een redelijk unieke stad. Het ligt vlak tegen de evenaar aan (20 km ten zuiden van de evenaar), ligt op supergrote hoogte en is omgeven door 14 deels actieve vulkanen.

De stad kan worden verdeeld in drie delen. Allereerst heb je het zuiden, waar ik zelf nog niet geweest ben. Hier wonen vooral de werkende Ecuadorianen en er is voor toeristen zoals ik niet veel te beleven. In het midden heb je de Old Town. Het is na Havana het grootste historische centrum van Zuid Amerika en werd in 1978 op de werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst. Het historisch centrum is fantastisch! Op zondag is de hele stad autovrij en komen alle toeristen en Ecuadorianen hier naartoe om te chillen. Op elk plein is heerlijke live muziek dus je kunt je eigenlijk al de hele dag vermaken door met een lekkere empañada in je hand mee te dansen. Verder staat het historisch centrum vol met prachtige kerken en heb je een straatje dat Ronda heet en waar je allerlei oud-Ecuadoriaanse spelletjes kunt spelen. Het derde deel van de stad is het moderne deel, New Town, waar de grootste bedrijven zitten, de shopping centrums, en de Spaanse school waar ik nu een week les heb gehad.

Het schooltje is enorm klein en omdat er zo weinig studenten zijn heb ik lekker privé lessen. M´n spaanse skills vallen me eerlijk gezegd nog best mee, ik had niet verwacht dat ik het nog zo goed kon. Maar goed, nerd als ik ben heb ik natuurlijk deze week ook lekker gestudeerd en zoveel mogelijk spaans geprobeerd te babbelen. En het leuke is dat je hier niet zoveel moeite hoeft te doen om aanspraak te hebben. Zo ben ik van de week naar Mercado Artesanal La Mariscal geweest en raakte ik aan de praat met één van de verkopers daar. Nadat ik verteld had dat ik alle muziek hier zo leuk vond pakte hij z´n gitaar, riep er een vriend en een vriendin bij en ze begonnen spontaan muziek te maken. Ook in de barretjes hier duurt het maar 5 minuutjes voordat je volop in het spaans kunt kletsen dus ik denk dat ik binnen 2 weken weer op m´n oude niveau zit. Ik vind de mensen hier echt geweldig, en de kindertjes zijn net als in Kenia en Azië prachtig. Ook de toeristen die ik hier ontmoet zijn te gek en ik heb ondertussen al een hoop email adressen gescoord van mensen die ook gaan rondreizen en die ik later weer kan ontmoeten.

Met m´n voetje gaat alles best ok. Ik heb van de week salsa les gehad en een uur dansen ging praktisch pijnloos, alhoewel dit misschien ook wel kwam door de ontzettend knappe salse leraar die alle danspasjes met mij aan z´n arm voor deed. Maar gisteren ben ik zelfs met m´n gipsvoetje naar TelefériQo geweest. TelefériQo is een gondelbaan die van de stad naar de oost kant van de Pinchincha vulkaan gaat. Vanaf daar kan je de vulkaan Curz Loma op klimmen, een wandeltocht van ongeveer 3 uur naar 4.050 meter. We hadden gedacht maar een klein stukje omhoog te gaan, maar elke keer als we een nieuwe top bereikten wilden we toch iets verder klimmen. Na 2,5 uur wandelen en de top binnen handbereik moesten we helaas toch terugkeren. Het is nu hier regenseizoen en elke middag barst het hier los met regenen en onweren. We moesten voor onze eigen veiligheid dus weer terug om niet in een onweersbui op de top van een vulkaan te eindigen. Een top wandeling. Vanaf de vulkaan kun je prachtig uitkijken over Quito. Dan kun je ook goed zien dat het vliegveld letterlijk midden in de stad ligt. Bizar, als je aan het landen bent lijkt het echt alsof je midden in een woonwijk gewoon op een aantal huizen gaat landen, en dan is daar opeens de landingsbaan.

Het laatste dat nog wel leuk is om te delen is het uitgaansleven. Er is hier namelijk één keer per week ladies night, en dan zijn de coctails voor vrouwen gratis. Gratis alcohol op grote hoogte is iets erg gevaarlijks, dus hebben ze hier op school iets bedacht. De dag na ladies night ga je met alle leraren en alle studenten iets leuks doen. Dit keer zijn we naar el Panecillo geweest. Dit is een heuvel in het historische centrum waarvan de top op iets meer dan 2.000 meter ligt. Het verhaal gaat dat er vroeger op de top van el Panecillo een tempel stond waar de bewoners naartoe gingen om de zon te aanbidden, maar dat deze tempel door de Spanjaarden is vernield. Nu staat er een 45 meter lang aluminium beeld van een maagd, waarvan Ecuadorianen claimen dat ze de enige maagd met vleugels in de hele wereld is.

Al met al toch al een hoop beleefd de eerste week, ondanks dat ik eigenlijk elke dag gewoon op school moet zitten. Volgende week nog een paar dagen de nerd uithangen en dan gaat de echte trip beginnen. Ik ben benieuwd, meer verhalen volgen...

  • 30 September 2012 - 20:42

    Tío Pedro:

    geweldig om jouw eerste verslag te lezen Marleen. Blij voor je dat de voet niet opspeelt en zo'n charmante salsaleraar is er denk ik maar 1 van de velen die voor jouw charmes vallen en er voor gaan zorgen dat je het daar geweldig gaat hebben. Met een beetje hulp van Google translate: Vas a pensar un gran viaje.

    liefs jouw oompie

  • 30 September 2012 - 21:10

    Lianne:

    Haha, gips, salsalessen, gratis cocktails en mooie mannen: top eerste verslag! Ben benieuwd naar de volgende ;)

  • 30 September 2012 - 21:42

    Loes:

    Cherieeeee ik mis je vreselijk!!! Heerlijk te lezen dat het zo goed gaat. Kijk uit met alle slangen en al het andere enge gespuis. Een hele dikke bisousssss

  • 01 Oktober 2012 - 15:50

    Arjen:

    Het lijkt geen doen weer eens met jou in NL wat af te spreken, dus dan kom ik wel die kant op. Hoe lang zit je nog in Zuid-Amerika? :)

    x

  • 03 Oktober 2012 - 13:23

    Marian :

    ahhh die plaatjes ken ik allemaal nog! ga als ik tijd heb eens goed zitten voor je verslag!:)
    doe ze de groetjes bij ecole!
    liefs marian

  • 05 Oktober 2012 - 14:07

    Mama:

    Eindelijk je verslag gelezen, zaten even op andere golflengte.
    Klinkt allemaal goed, meisje, pas goed op jezelf en nog even dan mag het gips eraf.
    dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Het komende half jaar zal ik de ruige natuur en de prachtige cultuur van Zuid-Amerika gaan ontdekken, via deze site zal ik proberen jullie allemaal op de hoogte te houden!

Actief sinds 01 Okt. 2014
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 13649

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

16 September 2012 - 16 Februari 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: